Voor miljoenen mensen is autorijden of reizen met de auto een onderdeel van het dagelijks leven. Door die gewoonte staan maar weinig mensen stil bij bepaalde details van het ontwerp. Sommige onderdelen zijn zo aanwezig in de dagelijkse routine dat ze juist door hun vertrouwdheid volledig onopgemerkt blijven. Een goed voorbeeld hiervan is dat soort bult of hobbel in het midden van de vloer van de achterbank.
Het is zelfs oncomfortabel voor de persoon die in het midden zit, die zijn voeten aan de zijkanten of waar hij maar kan moet plaatsen. Er zijn echter andere auto’s die dit niet hebben. En het verschil heeft niets te maken met esthetische beslissingen of met het merk dat de auto produceert. De reden voor het bestaan van die bult heeft te maken met het type auto.

De uitleg
Dit is bevestigd door Sam Ugalde, expert op het gebied van mechanica en autoverzorging. In een recent gepubliceerde video heeft hij uitgelegd dat deze bult bekend staat als transmissietunnel en nodig is om ruimte te maken voor de aandrijfas van achterwielaangedreven voertuigen. Deze bult is dus essentieel om de kracht van de motor naar de wielen over te brengen. Met andere woorden, het zorgt ervoor dat de wielen kunnen draaien.
In auto’s met voorwielaandrijving is de vloer van de achterbank meestal vlak, omdat de motor, de versnellingsbak en het differentieel zich aan de voorkant van het voertuig bevinden. Dit betekent dat er geen lange aandrijfas nodig is om het vermogen naar de achterwielen over te brengen.

“Maar bij achterwielaandrijving moet je alle onderdelen naar achteren verplaatsen en daarom heb je meer ruimte nodig. Je kunt het niet onderin plaatsen, want stel je voor dat je met deze extra hoogte over een hobbel rijdt. Daarom plaatsen ze het bovenin”, legt Sam Ugalde uit. Houd er echter rekening mee dat in sommige gevallen auto’s met voorwielaandrijving ook een kleine bobbel hebben die wordt gebruikt om bedrading of uitlaatpijpen te plaatsen.