Bankfraude: banken zullen eindelijk moeten betalen voor hun veiligheidslekken

Het Europees Parlement en de Raad hebben donderdag overeenstemming bereikt over de ontwikkeling van de bescherming van betalingsdiensten. Consumenten zullen profiteren van een betere bescherming tegen online fraude en verborgen kosten.

Online betalen wordt veel veiliger. De Europese Unie heeft onlangs nieuwe regels aangenomen die banken verplichten hun klanten te vergoeden in geval van een beveiligingslek. Ook internetplatforms zullen hun deel van de verantwoordelijkheid moeten nemen bij oplichting. En goed nieuws: alle bankkosten moeten vóór elke transactie duidelijk worden weergegeven. De reddende overeenkomst, die veel verandert voor consumenten, is donderdag goedgekeurd.

Banken zijn aansprakelijk in geval van nalatigheid

De oplichter heeft geld van de bankkaart gestolen

Wat het Europees Parlement en de Raad zojuist hebben besloten, is heel eenvoudig. Als uw bank niet het nodige doet om u tegen fraude te beschermen, zal zij daarvoor moeten betalen. Concreet betekent dit dat zij vóór elke overschrijving moet controleren of de naam van de ontvanger overeenkomt met zijn rekeningnummer. In Nederland is deze maatregel al sinds kort van kracht. Als er iets niet klopt, wordt de betaling geblokkeerd en wordt u onmiddellijk gewaarschuwd.

Banken en andere betalingsactoren zullen verplicht worden om personaliseerbare uitgavenlimieten en blokkeringsmechanismen aan te bieden. Daar komt nog bij dat elke transactie die door een fraudeur wordt geïnitieerd of gewijzigd, automatisch als ongeoorloofd wordt beschouwd. De dienstverlener zal dan het volledige verduisterde bedrag moeten terugbetalen, zonder uitstel. De ontvangende dienstverlener zal zelfs verdachte transacties moeten blokkeren.

De overeenkomst voorziet ook in een specifiek mechanisme tegen fraude door identiteitsfraude, d.w.z. wanneer een oplichter zich voordoet als een medewerker van de bank. Zodra het slachtoffer aangifte doet bij de politie en bij zijn bank, wordt het volledige bedrag automatisch terugbetaald. Dit is een concrete stap voorwaarts voor slachtoffers die maar al te vaak in een administratief doolhof terechtkomen.

Transparantie over verborgen kosten en gemakkelijker contant geld opnemen

Europa wilde ook duidelijkheid scheppen over wat het “onlineplatforms” noemt, grofweg de hele internetbetaalomgeving, te beginnen met onlineverkoopsites. Als er een zwendel op hun platform wordt gemeld en zij deze niet verwijderen, moeten zij de banken die de slachtoffers hebben terugbetaald, schadeloosstellen. Facebook, Google, Amazon en andere internetgiganten kunnen niet langer de ogen sluiten voor frauduleuze advertenties. De maatregel is in feite een uitbreiding van de Europese Digital Services Act (DSA) die al van kracht is.

geld opnemen bij de bank

Financiële transparantie stond ook centraal in de besprekingen en wordt nu ook de norm. Voor elke transactie moeten klanten uitgebreide informatie krijgen over alle toepasselijke kosten, bij het omwisselen van valuta of bij opnames aan geldautomaten, ongeacht de exploitant. Adverteerders van financiële diensten moeten aan de zeer grote platforms en zoekmachines aantonen dat zij over de vereiste wettelijke vergunningen beschikken.

Om de toegang tot contant geld in landelijke gebieden te vergemakkelijken, mogen detailhandelszaken geldopnames tussen 100 en 150 euro aanbieden zonder aankoopverplichting. De Deense Europarlementariër Morten Løkkegaard, rapporteur van de richtlijn, merkt op dat “naast geldautomaten mensen nu ook geld kunnen opnemen in een winkel zonder dat ze iets hoeven te kopen, waardoor contant geld een echt en praktisch betaalmiddel blijft. ” De overeenkomst moet nu formeel worden goedgekeurd door het Parlement en de Raad voordat ze in werking treedt, wat een formaliteit zal zijn.