Auto: waarom moet je de veiligheidsgordels achterin vastmaken, ook als er geen passagiers zitten?

Het dragen van de veiligheidsgordel is essentieel om de bestuurder en de passagiers te beschermen bij een ongeval, ook op onbezette zitplaatsen.

Tegenwoordig twijfelt niemand meer aan het belang van het dragen van een veiligheidsgordel in de auto. Of het nu op de voor- of achterbank is, de veiligheidsgordel heeft ontelbare levens gered bij verkeersongevallen. Volgens de richtlijnen van de Dirección General de Tráfico (DGT), de instantie die verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid en het verkeer in Spanje, zou de veiligheidsgordel echter nog belangrijker kunnen zijn dan we denken. Volgens hun aanbevelingen moeten alle veiligheidsgordels op alle stoelen worden vastgemaakt voordat u achter het stuur kruipt… zelfs als er geen passagiers op de achterbank zitten.

Verplichting: sinds wanneer is het dragen van een veiligheidsgordel verplicht?

meisje vastgegespt met veiligheidsgordels

De veiligheidsgordel, die in 1966 in de eerste in Frankrijk op de markt gebrachte automodellen verscheen, raakte ondanks enige terughoudendheid bij de introductie al snel ingeburgerd. Vanaf 1970 werd hij verplicht gesteld voor de voorstoelen in alle nieuwe voertuigen die in Frankrijk werden geassembleerd. Drie jaar later, in 1973, werd het verplicht op alle wegen buiten de bebouwde kom, en in 1979 op het hele wegennet. Pas in 1990 werd het verplicht voor de achterbank en in 2003 voor passagiers in vrachtwagens en bussen. Sinds 2002 kwalificeert de Wegcode het niet dragen van de veiligheidsgordel als een overtreding van de vierde klasse, wat voor bestuurders leidt tot het intrekken van drie punten op hun rijbewijs.

Waarom is het belangrijk om de veiligheidsgordels achteraan vast te maken?

Gezien de huidige regelgeving kunnen de richtlijnen van de Spaanse DGT overdreven voorzichtig of zelfs overijverig lijken. Volgens de DGT kunnen veiligheidsgordels echter nog meer levens redden bij een ongeval, vooral wanneer een auto met een ongeval zware bagage in de kofferbak of op de achterbank vervoert. Het vastmaken van de veiligheidsgordels kan dan de structuur van de achterbank verstevigen, de lading in de kofferbak blokkeren en voorkomen dat zware voorwerpen bij een botsing of plotseling remmen in het interieur van de auto terechtkomen. Bij een snelheid van slechts 60 kilometer per uur is de impact van een mens of een stuk bagage van 75 kilogram op de bestuurder of de voorpassagier gelijk aan het gewicht van een olifant van 4,2 ton. In Spanje wordt dit fysische fenomeen dan ook wel het “olifanteneffect” genoemd.

vastgemaakte veiligheidsgordels zonder passagier

Kan ik worden vrijgesteld van het dragen van een veiligheidsgordel?

In Frankrijk is het dragen van een veiligheidsgordel verplicht voor alle passagiers van het voertuig die ouder zijn dan tien jaar (voor jongere kinderen is een zitverhoger of een goedgekeurd bevestigingssysteem verplicht). Er zijn echter enkele gevallen waarin het dragen van een veiligheidsgordel niet verplicht is, voornamelijk om redenen van lichaamsbouw of gezondheid (in dat geval is bij een controle een medisch attest vereist). Het dragen van een veiligheidsgordel is ook facultatief in bebouwde gebieden voor bestuurders die regelmatig korte stops maken: dit geldt voor bezorgers die van deur tot deur gaan, bestuurders van voertuigen voor openbaar vervoer, maar ook voor taxichauffeurs die in dienst zijn. De veiligheidsgordel is evenmin verplicht voor bestuurders en passagiers van voertuigen van algemeen belang of in noodsituaties (ambulances, brandweerwagens, enz.). Ten slotte is de wetgeving complexer wat betreft dieren, die niet aan deze verplichting onderworpen zijn, maar die tijdens het rijden geen gevaar mogen vormen.