Stel je voor: je checkt je bankrekening en ziet ineens 81 miljoen dollar staan. Klinkt als een droom, maar voor een klant van de Amerikaanse bank Citi werd het bijna realiteit. Door een bizarre fout maakte de bank per ongeluk een megakrediet over, in plaats van een bescheiden 280 dollar. Gelukkig voor de bank (en jammer voor de klant?) werd de fout na 90 minuten gespot en teruggedraaid. Dit verhaal uit april 2024, onthuld door de Financial Times, toont hoe zelfs grote banken menselijke fouten maken. En ja, dit kan ook in Nederland gebeuren – denk aan die keer dat ING per ongeluk dubbele betalingen deed. Benieuwd hoe dit kon?
Wat Gebeurde Er Precies?
Het begon allemaal in april 2024 bij Citi, onderdeel van het enorme Citigroup-concern. Een medewerker moest 280 dollar overschrijven naar een klant, maar in plaats daarvan werd er 81 miljoen dollar bijgeschreven op de rekening. Dat is meer dan het bruto binnenlands product van de hele wereld – absurd veel geld!

De fout ontsnapte aan de aandacht van twee medewerkers: de een die verantwoordelijk was voor interne overschrijvingen, en de ander die transacties moest controleren. Pas na 90 minuten merkte een derde collega het op. Volgens bronnen zoals CNN en Reuters was er geen echt geld verdwenen; het was een interne boekingsfout. De transactie werd snel geannuleerd, en de klant merkte er waarschijnlijk niets van. Geen jackpot dus, maar wel een spannend moment.
De bank meldde het incident aan de Amerikaanse toezichthouders, zoals de Federal Reserve en het Office of the Comptroller of the Currency. In een rapport benadrukten ze dat er geen gevolgen waren voor de klant of de bank zelf. Toch roept dit vragen op: hoe kan zoiets gebeuren in een digitaal tijdperk?
Niet de Eerste Keer voor Citi – En Wat Betekent Dit voor Nederland?

Citi is geen onbekende met blunders. Vorig jaar verloren ze bijna een miljard dollar door vergelijkbare fouten, en het jaar daarvoor zelfs 13 miljard. In juli 2024 kreeg de bank een boete van 136 miljoen dollar omdat ze niet genoeg hadden verbeterd. En in 2020 al een straf van 400 miljoen dollar voor risico’s en datatekortkomingen. Het lijkt wel een patroon!
Voor ons in Nederland klinkt dit bekend. Herinner je je de storingen bij ABN AMRO of Rabobank, waar betalingen vertraging opliepen of dubbel werden afgeschreven? Of die keer in 2022 dat ING-klanten per ongeluk geld terugkregen door een systeemfout? Gelukkig hebben we hier strenge regels via De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Maar het toont aan: banken zijn niet onfeilbaar, ook niet in ons land met zijn geavanceerde betaalsystemen zoals iDEAL.
Tips voor Nederlanders: Wat als Jouw Bank een Fout Maakt?
- Controleer je rekening regelmatig: Met apps als die van ING of Bunq zie je direct rare bedragen. Meld het meteen!
- Weet je rechten: In Nederland kun je bij fouten klagen via de bank of het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Vaak krijg je compensatie.
- Voorkom eigen fouten: Gebruik tweefactorauthenticatie en check overschrijvingen dubbel. En als je een groot bedrag verwacht? Bel je bank even.
- Leuk weetje: In Nederland vinden we soms ‘schatten’ zoals oude guldens of munten uit de Romeinse tijd. Maar als je per ongeluk miljonair wordt door een bankfout, geniet er niet te lang van – het wordt vast teruggedraaid!
Dit verhaal is een reminder dat technologie geweldig is, maar mensen (en systemen) falen. Zou jij het geld houden als het écht was overgemaakt? Deel je gedachten in de comments! Blijf op de hoogte van meer bizarre financiële nieuws via bronnen als de Financial Times of RTL Nieuws. Wie weet wat de volgende bankblunder brengt…