Een nieuwe manier om auto’s te stelen doet de ronde op internet. Het is de ‘muntmethode’. Op het internet doen verhalen de ronde over dieven die een klein metalen voorwerp gebruiken om zonder sporen van inbraak in een auto te komen. Klinkt dat absurd? Helaas bestaat het risico bij oudere auto’s met een versleten slot.
De automobielindustrie gaat vooruit, maar ook de criminaliteit staat niet stil. In plaats van breekijzers en ingeslagen ruiten wordt er steeds vaker gesproken over technieken om sloten te manipuleren. Een daarvan is de methode met het muntje. Deze techniek werkt niet bij alle auto’s en er zijn geen bevestigde onderzoeken die de 100% effectiviteit ervan aantonen. De media, de politie en automobilisten melden echter gevallen waarin de manier waarop de auto is geopend wijst op het gebruik van soortgelijke trucs, vooral bij oudere auto’s met versleten of niet-onderhouden sloten.
Hoe werkt de muntmethode? En wanneer kan deze daadwerkelijk werken?

De “sleutel” is het mechanische slot. In veel nieuwere auto’s worden de deuren voornamelijk met een afstandsbediening geopend en is het mechanische slot soms afgeschermd of wordt het slechts sporadisch gebruikt. Maar wanneer het slot vaak wordt gebruikt en al wat ouder is, kan de mechanische speling zo groot zijn dat de positie ervan kan worden beïnvloed met een metalen voorwerp, zoals een munt, een platte sleutel of zelfs een stuk gereedschap.
Het is niet zo dat de dief “een muntje insteekt en de deur op magische wijze opengaat”. Het is eerder een manipulatie van het mechanisme, vergelijkbaar met wat slotenmakers doen om sloten zonder sleutel te openen. Dit vereist vaardigheid, ervaring en geluk, en een voldoende “versleten” slot.
Daarom werkt deze methode:
- niet bij alle auto’s,
- wordt vaker geassocieerd met oudere modellen,
- kan slechts een onderdeel van de diefstal zijn, en geen op zichzelf staande methode.
Hoe kun je jezelf tegen diefstal beschermen? Je kunt concrete maatregelen nemen
Hoewel het klinkt als een internetmythe, komt het probleem neer op één ding: als het slot gemakkelijk te manipuleren is, heeft de dief vrij spel. Dat betekent echter niet dat u geen invloed op de situatie hebt.

De beste beveiligingen zijn:
- Regelmatig onderhoud van sloten. Smeren, controleren op speling, vervangen van versleten cilinders.
- Extra mechanische beveiligingen. Stuur-, pedaal- en versnellingspookvergrendelingen.
- Alarm en startonderbreker. Zelfs als iemand de deur opent, kan het onmogelijk zijn om de motor te starten.
- GPS-locator of antidiefstalmodule. Vooral bij oudere, maar waardevolle of gemakkelijk door te verkopen auto’s.
In de praktijk geldt één regel: hoe meer beveiligingen, hoe kleiner de kans dat een dief de tijd of motivatie heeft om ermee te spelen.