Noorwegen werkt sinds 2018 aan de bouw van de langste en diepste onderzeese verkeerstunnel ter wereld.
Een gigantische klus. Noorwegen heeft de ambitie om de langste en diepste onderzeese verkeerstunnel ter wereld te bouwen, met als doel de reistijd tussen de grote steden te verkorten. De tunnel, die “Rogfast” wordt genoemd, een afkorting van “Rogaland fastforbindelse” (“vaste verbinding Rogaland” in het Nederlands), zal in totaal 27 km lang zijn. Op het diepste punt zullen voertuigen 392 m onder zeeniveau rijden.
De werkzaamheden zijn in 2018 begonnen, maar moesten worden onderbroken vanwege kostenoverschrijdingen. Eind 2021 zijn ze hervat na een herstructurering van het project en zullen naar verwachting in 2033 worden voltooid. De totale kosten van de tunnel worden geraamd op 25 miljard Noorse kronen, ofwel ongeveer 2,1 miljard euro.

“Een snellere en betrouwbaardere verbinding”
“De tunnel zal de connectiviteit langs de Noorse westkust aanzienlijk verbeteren en een snellere en betrouwbaardere verbinding creëren tussen de regio’s Stavanger en Haugesund”, aldus Anne Brit Moen, een van de projectleiders. Tot nu toe werd de verbinding verzorgd door een veerboot. Het bedrijf schat dat de aanleg een tijdwinst van maximaal 40 minuten tussen de twee steden zal opleveren, en nog meer tussen de uiteinden van de regio’s.
Zoals de meeste lange tunnels wordt deze tegelijkertijd vanaf beide uiteinden gebouwd. Het doel is dat de twee teams elkaar in het midden van de tunnel ontmoeten, met een foutmarge van 5 cm. Een van de grootste uitdagingen bij de bouw is het voorkomen van waterlekkage. “We bevinden ons momenteel 300 m onder zeeniveau en we hebben aanzienlijke zoutwaterlekkage in het tunnelnetwerk geconstateerd”, betreurt Anne Brit Moen.

“Aangezien we tot 392 m onder zeeniveau gaan graven, concentreren we ons op het zoeken naar de beste methoden om veilige en efficiënte werkomstandigheden voor iedereen te garanderen”, voegt ze eraan toe.
De inzet is groot. Half november stortte een van de langste bruggen ter wereld, die slechts enkele maanden geleden in China werd ingehuldigd, gedeeltelijk in, zonder dat er gewonden vielen. Ook de bouw ervan vereiste technische hoogstandjes van de ingenieurs. Het 758 m lange bouwwerk, gebouwd door de Sichuan Road & Bridge Group, verbond het hart van het land met Tibet.