De zwendel met valse blokkeringsnummers van banken is terug en neemt sinds een jaar sterk toe. U wordt gevraagd een nummer terug te bellen om fraude te voorkomen, maar zo loopt u juist in een echte zwendel. Zo voorkomt u dat u in de val loopt.
Wees waakzaam nu de feestdagen naderen. Een zwendel die enkele maanden geleden al werd waargenomen, is terug en richt zich op een zeer subtiele manier op Nederlanders. Volgens Cybermalveillance.gouv.fr, de dienst voor hulp en preventie op het gebied van cyberveiligheid voor particulieren en professionals, is er sprake van een “sterke opleving sinds 2024”. In dit geval sturen de oplichters een e-mail of sms die lijkt te bevestigen dat er een aankoop, betaling, overschrijving of andere banktransactie heeft plaatsgevonden. U hebt dit echter niet gedaan. Enerzijds kan dit bericht of deze e-mail u aan het twijfelen brengen.

Anderzijds kan het u ertoe aanzetten om stappen te ondernemen om de transactie in kwestie, die u als frauduleus beschouwt, aan te geven. Maar daar blijkt de zwendel subtiel, zelfs gemeen te zijn. Deze waarschuwingsberichten doen namelijk alsof ze afkomstig zijn van uw bank, betalingsdiensten (PayPal) of een online verkoopsite. Sommige zijn zelfs nog explicieter, zoals “SOS Cartes” of “Service Opposition”. Het gaat hier echter duidelijk om phishing.
Valse bankadviseurs aan de telefoon
Want hoewel hij suggereert dat u misschien niet de initiator van de transactie bent, vraagt hij u dringend een nummer te bellen als u niet de initiator van de transactie bent, om zo de kaart te blokkeren. Op dat moment vraagt de oplichter u om dringend een nummer te bellen. Onder de berichten die door Cybermalveillance zijn geregistreerd, kunnen de volgende voorkomen: “Waarschuwing: er staat een afschrijving van 659,99 euro open. Als u niet de initiatiefnemer bent van deze transactie, neem dan contact op met 01 99 00 12 34 (SOS Cartes)“. Of: ”Bedankt voor uw bestelling nr. 8945623, er wordt 589,99 euro afgeschreven. Is er een probleem? Bel dan onmiddellijk 09 99 00 67 89″.
Uiteraard zijn veel slachtoffers geneigd om de betreffende nummers te bellen. Ze komen dan terecht bij een valse bankadviseur, die om persoonlijke en bankgegevens vraagt. Het doel? Een “controle” uitvoeren. Ze informeren u dan over een lopende fraudezaak en om deze te stoppen, moet u met hen meewerken. Maar de aangekondigde fraude vindt plaats onder uw ogen. De oplichter zal u vragen om persoonlijke codes, bankcodes of om het gesprek voort te zetten op bijvoorbeeld WhatsApp.

Wat te doen in geval van bewezen fraude?
Dit zijn allemaal signalen die u moeten alarmeren. Om ongemak en oplichting te voorkomen, is het raadzaam om nooit een nummer te bellen dat u via sms of e-mail is toegestuurd. U kunt ook uw bankrekeningen controleren, maar ook zelf de echte contactgegevens van uw bank opzoeken. Als u in de val bent gelopen, blokkeer dan onmiddellijk uw betaalmiddelen, waarschuw uw bank en dien een klacht in.