Tegenwoordig produceert de Duitse fietsfabrikant alleen nog maar e-bikes, die eigenlijk een enorme groei doormaken.
Katharinenberg (Thüringen) – Het merk wordt beschouwd als een pionier in de fietsindustrie. Al zo’n 130 jaar geleden droegen hun fietsen het kwaliteitskeurmerk “Made in Germany”. Sinds 2014 richt het traditionele bedrijf zich op e-bikes. Maar de overstap naar de nieuwe technologie kon de neergang blijkbaar niet tegenhouden: de fabrikant staat op het punt failliet te gaan.
Möve Mobility GmbH heeft op 10 september faillissement aangevraagd. Alweer, en misschien wel voor de laatste keer. De rechtbank van Berlijn-Charlottenburg heeft Florian Kleinschmit van White & Case aangesteld als voorlopig curator. Het nieuws werd als eerste gemeld door het tijdschrift “WirtschaftsWoche”.
Fietsfabrikant met een lange geschiedenis
Het fietsmerk Möve is een van de oudste van Duitsland. Al in 1897 liet het bedrijf Gustav Walter & Co. uit Mühlhausen het woord “Möve” als handelsmerk registreren. Vanaf 1936 produceerde het bedrijf naast fietsen ook wapens en motorfietsen. In 1941 werd de fietsproductie stopgezet.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Möve voortgezet als VEB Möve-Werk Mühlhausen. In de jaren 50 was het de grootste onderneming van de stad. In 1955 rolde de miljoenste fiets van de band. In 1961 fuseerde Möve met Mifa. Het merk verdween.
Traditioneel merk nieuw leven ingeblazen
Pas in 2012 werd het opnieuw geregistreerd en vanaf 2014 begon de productie van e-bikes. Na een faillissement in 2021 nam de Heristo-groep het bedrijf over en richtte Möve Mobility GmbH op. Slechts twee jaar later werd het bedrijf verkocht aan Hitchhiker Capital.
Sinds 2022 zijn het hoofdkantoor en de productie gevestigd in een “glazen fabriek” in Katharinenberg, 17 kilometer van Mühlhausen (Thüringen). Daar zijn ontwikkeling, montage, eindcontrole, frame-inspectie, administratie en opslag centraal gebundeld.
In 2024 presenteerde Möve het model “Avian”: een bijzonder lichte titanium e-bike met 3D-geprinte moffen en de gepatenteerde VER-TEC-technologie. De fiets weegt slechts 13,8 kilogram en kost 5990 euro.

Zo gaat het verder met het bedrijf
Eind 2024 diende het bedrijf opnieuw een faillissementsaanvraag in, maar trok deze enkele maanden later weer in. Nu volgde de nieuwe faillissementsaanvraag.
Zoals het advocatenkantoor White & Case aan BILD heeft meegedeeld, worden de bedrijfsactiviteiten van Möve Mobility GmbH “volledig voortgezet”. Bovendien wordt er een “gestructureerd investeringsproces opgezet”. Het doel is “een oplossing voor voortzetting op lange termijn te bereiken”.
Waarom het bedrijf opnieuw failliet is gegaan en hoeveel werknemers hierdoor worden getroffen, is tot nu toe onduidelijk.