Hotels hebben een aantal geheimen om meer winst te maken die we allemaal zouden moeten kennen voordat we reserveren.
Het boeken van een all-inclusive hotel is vaak de keuze van reizigers die willen uitrusten en willen besparen op de kosten van uit eten gaan. Een gewoon restaurant kan maximaal ongeveer 25 klanten per uur bedienen, terwijl één buffetkok in dezelfde tijd eten kan serveren aan 200 mensen.
In tegenstelling tot wat het lijkt, verliezen hotels dus geen geld met een gratis buffet in een all-inclusive arrangement. Dat verklaarde het Amerikaanse medium The Hustle na analyse van ongeveer 30 buffetten in de Verenigde Staten.
Waarom werkt een buffet?

Het is bewezen dat gasten gek worden van buffetten: ze willen alles proeven, genoeg eten om optimaal van de dag te genieten, als eerste aan de beurt zijn zodat hun favoriete gerechten niet opraken…
Hotels weten echter hoe ze producten moeten plaatsen om de ogen te misleiden. Zo plaatsen ze het goedkoopste in de eerste rij, omdat klanten de neiging hebben om te kiezen wat ze het eerst zien; ze leggen het op kleinere borden om het gevoel te geven dat je meer eet, of ze gebruiken grotere lepels voor voedsel zoals aardappelen en kleine tangetjes voor vlees.
Op dezelfde manier verstoppen ze sommige kostbaardere voedingsmiddelen, zoals truffels, foie gras of oesters, om niet zoveel geld te verliezen in het geval van luxe buffetten. Er zijn nog andere redenen waarom buffetten zo aantrekkelijk blijven, vooral voor hotels.

Een daarvan is dat ze op zelfbediening werken, waardoor er weinig keuken- en bedienend personeel nodig is en op die manier geld kan worden bespaard. Enkele tips van hoteliers zelf zijn om meer brood te serveren zodat de gasten meer verzadigd raken, gerechten buiten het “gratis” buffet aan te bieden, drankjes in rekening te brengen of ook wat er op het bord achterblijft.
De truc van drie dagen
Een vrij buffet is “een oproep aan ons meest primitieve brein, het limbisch brein, dat weet dat voeding een van onze belangrijkste behoeften is”, zoals Pere Navalles, directeur van de masteropleiding Neuromarketing van de UAB, aan het Amerikaanse medium uitlegt.